Studio JenniMaria
by Artemore Oy
0   /   100

Pelillistäminen ja tekoäly bisneksen edistämisessä

Bisnespeli
Aloita

Pelillistäminen avaa uusia ovia yrittäjyyden maailmassa, tarjoten innovatiivisia tapoja oppimiseen ja kehittymiseen

Pelien maailmaan syventyminen voi olla paljon enemmän kuin vain viihdettä. Se on portti tulevaisuuden taitojen, kuten yrittäjyyden ja itsensä kehittämisen, oppimiseen. Yllättäen, vaikka en ole itse aktiivinen pelaaja, olen löytänyt pelillistämisen potentiaalin liiketoiminnan valmentajana. Carnegie Mellon -yliopiston tutkimuksen mukaan nuoret ovat käyttäneet aikaa 10 000 tuntia online-peleihin 21 vuoden ikään mennessä. Z-sukupolvi pelaa 8-12 tuntia viikossa eli saavuttaa tämän maagisen luvun jo 16 -vuotiaana (Zoi Walker, How much time do Americans spend playing video games? -tutkimus. 2022. ) Malcolm Gladwellin mukaan tuo määrä on mestaruuden merkki.

Omia tuntejani en ole laskenut, mutta itsensä kehittäminen ja yrittäjyysosaamisen laajentamisen halu vei minut kolmanteen tutkintooni ja sitä kautta pelillistämisen strategiseen soveltamiseen liiketoiminnassa. Opiskelen media-alan tuottajaksi ja finanssiala sekä luova-ala ovat lähellä sydäntäni. Asiantuntijuuteni on kasvanut pelillisyyden suuntaan, työssäni yrittäjyyden asiantuntijana ja luomamme oman Bisnespelin myötä sekä Turun kaupungille tehdyn konseptin muodossa. Olen hyvä huomioimaan kohdekäyttäjää sillä sitä olen tehnyt ammattivalokuvaajana vuosikausia jo aikaisemminkin. Yrittäjänä olen pyörinyt monissa yhteisöissä mukana ja osana asiantuntijaverkostoja. Nyt laajensin osaamistani pelillistämiseen, palvelumuotoiluun ja yhteisöjen luontiin. Omien kokemuksien kautta yrittäjyyden asiantuntijan roolissani herättelimme ajatusta voisimmeko tuoda tylsään liiketoiminnan suunnitteluvaiheeseen mukaan pelillistämisen mukaansatempaavuuden ja hauskuuden. Tästä lähti syntymään Bisnespeli mobiilisovellus, jonka kehitin yhdessä työparini Kim Himasen kanssa ja jonka koodasivat J&Co Digitalin taiturit.

World of Warcraft peliä on pelattu 9 miljoonaa vuotta

Taustatutkimusta tehdessäni kuuntelin Jane McGonigalin (Gaming can make a better world. 2010) esitystä ja hänen mukaansa pelit kehittävät keskeisiä osa-alueitamme. World of Warcraft peliä on pelattu 9 miljoonaa vuotta vuoteen 2022 mennessä kerrotaan pelin somekanavalla. Pelaajat viettävät pelin äärellä keskimäärin 22 tuntia viikossa ongelmanratkaisua vaativassa maailmassa eli saman ajan kuin mitä osa-aikatyö veisi viikosta. Vaikka harva pelaaja tienaa tällä ”osa-aikatyöllään”, niin taitoja siinä karttuu lukemattomasti. Yltiöoptimismi on esimerkiksi äärimmäistä motivaatiota, joka yllyttää toimimaan esteiden edessä – uskoen menestymisen mahdollisuuksiin, joten ongelmanratkaisutaitojen jälkeen pelaajien toiseksi kehittynein osa-alue onkin tuottavuus. Valitsemme usein pelaamisen levon, hengailun tai työn sijaan, sillä tiedämme olevamme onnellisempia pelatessamme kuin töitä tehden tai lepäillen. Pelaajat eivät myöskään odota passiivisina vaan etenevät uteliaasti sekä luovat luontaisesti myös sosiaalisia verkostoja. Saatankin siis olla sielultani kuin pelaajat.

Yrittäjyys vaatii jatkuvaa oppimista ja sopeutumista, ja pelien maailma tarjoaa ainutlaatuisia välineitä näiden taitojen kehittämiseen. Nuoret yrittäjyydestä kiinnostuneet hakeutuvat nettiin etsiäkseen tietoa tai, kun kokevat etteivät tule ymmärretyksi omassa ympäristössään. Tästä syystä Bisnespeli on luotu kaikkien nuorten taskuista löytyväksi mobiilipeliksi. Yrittäjyys vaatii paljon uuden omaksumista ja moni kokee, ettei tiedä asioista tarpeeksi eikä lähiverkostossa ei ole ketään kertomassa yrittäjyyteen liittyvistä asioista. Jos yrittäjyys ei ole perheessä tai lähipiirissä tuttua, ei siitä välttämättä osata kertoa, siihen kannustaa, asioissa neuvoa tai innostaa. Yrittäjyyden mahdollisuuden pohtiminen saattaa myös alkaa koulussa, kun opiskelu ammattiin vaatii yrittäjyysopintoja tai yrittäjyyteen tutustumista.

Kaikki bisneksestä taskussasi

Bisnespelissä pyritään kuromaan umpeen kuilua virtuaalisen ja todellisen maailman välillä. Hyödynnämme McGonigalin oivalluksia ja muokkaasimme ne toiminnaksi, jonka avulla pelaajat voivat käyttää virtuaalista maailmaa opetusvälineenä. Muovasimme pelin konkreettisiksi toimiksi, jotka valmistavat pelaajia vaikuttamaan ja kehittämään omaa todellisuuttaan pelin avulla. Pelaajat eivät vain koukutu ja viihdy vaan oppivat ja kasvavat yrittäjämäiseen ajattelutapaan. Peli kannustaa heitä käyttämään optimismiaan, rakentamaan verkostoja, hyödyntämään tuottavuuttaan ja valmistavat heitä kohtaamaan todellisen maailman haasteita uusin silmin.

Bisnespelin kautta tarjoamme interaktiivisen oppimiskokemuksen, joka kouluttaa ja innostaa tulevia yrittäjiä sekä tukee liiketoiminnan parissa työskenteleviä ammattilaisia. Peli peilaa todellisuutta ja inspiroi muuttamaan sitä kohti omia unelmia. Kun pelaajat lähestyvät pelin kysymyksiä, he eivät pelkästään opi, vaan myös luovat liiketoimintasuunnitelmiaan reaaliaikaisesti, hahmottaen heti liiketoiminnan todellisia osa-alueita ja haasteita.

Vahvassa pelaajakulttuurissa kasvaneet nuoret ovat sijoittaneet tuhansia tunteja online-peleihin ja nyt Bisnespelin myötä aika muuttuu arvokkaaksi oppimiskokemukseksi. Peli valmistaa heidät kohtaamaan todellisen maailman haasteet rohkeasti, luovasti ja ennakoiden. Pelaajat kehittävät kykyjä, jotka ulottuvat pelimaailman ulkopuolelle, ja ottavat vastaan tosielämän haasteet samalla innolla kuin virtuaalisissa maailmoissa.

Kaikki bisneksestä taskussasi

Tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnassa avaa ovet syveällisempään ymmärrykseen

Innovaatioiden kärjessä Bisnespelin tuleva jatkoversio (2.0) voisi hyödyntää tekoälyä tavalla, joka mullistaa perinteiset käsitykset liikeideoiden sparrauksesta. Ajatuksissa on älykäs järjestelmä, joka ei ainoastaan anna palautetta, vaan myös ohjaisi käyttäjää löytämään syvällisempiä yhteyksiä liikeideansa ja markkinoiden välillä. Tekoälyn avulla yrittäjät voivat kokeilla eri skenaarioita reaaliajassa, oppien samalla liiketoiminnan peruspilareita ja kaivamaan mahdollisuuksia, jotka saattavat jäädä ihmisen silmältä piiloon. Tekoäly voi neuvoa tunnistamaan trendejä asiakkaiden käyttäytymisessä tai tarjoamaan räätälöityjä vinkkejä asiakaspalvelun hiomiseen. Tämän avulla uudet yrittäjät voivat oppia perusteet kysynnän luomisesta, asiakassuhteiden rakentamisesta ja omien liiketoiminta-ajatustensa jalostamisesta.

Idean, motivaation ja pelaamisen lisäksi tuki ja yhteisöllisyys ovat yrittäjyyden kulmakivissä. Siksi en ainoastaan halunnut rikastaa palveluillamme yrittäjyyden henkeä, vaan tarjota konkreettisia työkaluja aloittelevien yrittäjien arkeen. Tämän vuoksi olemme luoneet Discord-yhteisön, joka tarjoaa alustan aloittaville yrittäjille ja asiantuntijoille keskusteluun, työkalujen jakamiseen, verkostoitumiseen ja ideoiden sparraukseen. Tässä yhteisössä jäsenet voivat saada reaaliaikaista palautetta, tuntea kuuluvansa vertaisryhmään ja löytää inspiraatiota muiden kokemuksista. Tämä yhteisö on kasvava ekosysteemi, joka tukee yrittäjien henkilökohtaista ja ammatillista kehitystä. Uskon, että tällä tiellä yrittäjyyden tukemisessa, tulemme vaikuttamaan merkittävästi siihen, miten yrittäjyyttä mielletään, arvostetaan, tuetaan ja kehitetään Suomessa. So welcome a board!

Bisnespodi - Bisnespeli - Biscord

Tässä lisäksi muutama työkalu aloittavalle yrittäjälle, joita voi hyödyntää

  1. Markkinat ja analytiikka: Google Trends ja SurveyMonkey voivat auttaa ymmärtämään markkinatrendejä ja asiakaskäyttäytymistä. Meltwater ja Cuutio auttavat seuraamaan markkinatrendejä ja -näkyvyyttä.
  2. Brändin visuaalisuus: Canva ja Adobe Spark tarjoavat visuaalisen sisällön luomiseen työkaluja, jotka ovat yksinkertaisia mutta tehokkaita. Lyyti tarjoaa tapahtumanhallinnan työkaluja brändin vahvistamiseen.
  3. Sosiaalisen median hallinta: Buffer, Later ja Hootsuite mahdollistavat sosiaalisen median kampanjoiden suunnittelun ja hallinnan. Flockler auttaa kuratoimaan ja julkaisemaan sisältöä sosiaalisessa mediassa.
  4. Liiketoimintasuunnitelman kehitys: Bisnespeli ja sen sisältämä Business Model Canvas auttavat hahmottamaan omaa liiketoimintamallia.
  5. Bisneksen laskutus: Kevytyrittäjänä voit laskuttaa ilman omaa yritystä ja sitä kautta testata miten liikeideasi toimii. Tällaisia on esimerkiksi Ukko.fi ja Osuuskunta Lilith ja Lahden alueen osuuskunta Startti. Holvi on myös melko monipuolinen ja näppärä tarjoamaan digitaalisia pankkipalveluja ja taloushallinnon työkaluja.
  6. To Dot: Trello tukee kivasti ideoiden visualisointia ja työtehtävien hallintaa.
  7. Yhteisö ja verkosto: Bisneshenkinen Discord-yhteisö eli Biscord. Tule kanavalle ->
  8. Opi kuuntelemalla: Bisnespodissa tutustutaan yrittäjyyteen henkilötarinoiden, asiantuntijapuheenvuorojen ja innovatiivisten ajattelijoiden avulla. Meidän missio on selvittää, mitä yrittäjyys edellyttää 2020-luvulla ja mikä on menestyvän yritystoiminnan resepti.

Laittakaa viestiä tai kommenttia mitä itse olet käyttänyt ja tykännyt? Lisätään listaan kaikille meille apureiksi.